Pora na przebudowę trasy tramwajowej na ul. Marszałkowskiej – od ul. Widok do ul. Królewskiej. Powstanie tu torowisko w zielonej zabudowie, ze szpalerami drzew w pasach separacyjnych, dodatkowymi przejściami dla pieszych i przejazdami dla kierowców. Zadanie, prowadzone przez Tramwaje Warszawskie we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich, jest częścią prezydenckiego projektu Nowego Centrum Warszawy.
Wyłoniony w przetargu wykonawca – firma Balzola Polska – wymieni całe torowisko na odcinku ok. 1 km pomiędzy ul. Widok a zespołem przystankowym Królewska, który również zostanie przebudowany. Ostatnie remonty główne torowisko przechodziło w 1998 r. (odcinek Widok – Moniuszki), 2012 r. (Moniuszki – Świętokrzyska) i 2000 r. (Świętokrzyska – Królewska). Robotami nie będzie objęte skrzyżowanie ze Świętokrzyską, które było przebudowywane w czasie realizacji centralnego odcinka II linii metra.
Efektem prac będzie poprawa płynności ruchu tramwajów. Znikną ograniczenia prędkości do 10, 20 i 30 km/h, a przejazd tramwajów będzie cichszy. Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej przewidziano zielone torowisko z rozchodnikiem, natomiast na odcinku w kierunku ronda Dmowskiego zastosowana zostanie zabudowa przejezdna. Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torowiska.
Drzewa w szpalerach
Inwestycja Tramwajów Warszawskich, prowadzona w koordynacji z ZDM, stanowi kolejny krok w kierunku sukcesywnego przekształcania ulicy Marszałkowskiej w prawdziwie zieloną arterię. Wykonane zostaną pasy separacyjne wzdłuż torowiska z miejscem na nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej. Następnie ZDM zazieleni te rezerwy w ramach osobnego zadania.
Szpalery drzew pojawią się po jednej bądź po dwóch stronach ulicy – od pl. Centralnego do Królewskiej. Drogowcy posadzą wiązy o wąskim, kolumnowym pokroju. Poza drzewami wprowadzone zostaną krzewy oraz mieszanka zielonych bylin. Byliny zaplanowano w miejscach, w których może wystąpić konieczność awaryjnego wjazdu na torowisko.
Nowe rozwiązania dla pieszych, rowerzystów i kierowców
W ramach inwestycji tramwajowej zostaną przesunięte krawężniki w celu dostosowaniu ich do nowego układu drogowego. Równolegle z pracami torowymi, ZDM wykona swoją część zadania.
Łatwiej będzie przejść przez Marszałkowską, bez konieczności schodzenia do podziemi (istniejące przejście podziemne, stanowiące dojście do stacji metra Centrum, zostanie zachowane). Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. To ważne z punktu widzenia projektu Nowe Centrum Warszawy, bo jednym z jego założeń jest „zszycie” miejskich wysp aktywności w jedną całość, wygodną do spacerowania, dostępną. Budowa nowego przejścia przez Marszałkowską na wysokości Złotej już się rozpoczęła. Będzie ono prowadziło wprost na nowo oddany plac Centralny.
W tych samych punktach pojawią się też nowe rozwiązania dla kierowców. Będą oni mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu na każdy kierunek – z dodatkowymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach. W rejonie ulicy Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek ruchu bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. Z kolei przy ulicy Sienkiewicza powstanie zupełnie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda.
Wzdłuż ulicy Marszałkowskiej drogowcy planują także dobudowanie brakującego odcinka drogi dla rowerów po jej wschodniej stronie, między Świętokrzyską a Królewską. Wkrótce ruszy przetarg na budowę. Będzie bezpieczniej także dla pieszych – na skrzyżowaniu z ul. Rysią powstanie wyniesione przejście i przejazd rowerowy.
Przygotowania do remontu – zmiany w ruchu i komunikacji
Główne prace tramwajowe zaplanowano od 14 czerwca do połowy października. W trakcie trwania robót wstrzymany będzie ruch tramwajów między przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum, gdzie przewidziano tymczasowe rozjazdy nakładkowe. Ten przy Arsenale już funkcjonuje, natomiast przygotowanie i zabudowa rozjazdu w rejonie przystanku Centrum wymaga weekendowych prac przygotowawczych.
W weekend 7-8 czerwca zaplanowano budowę podłoża, a w weekend 14-15 czerwca – montaż samego rozjazdu. W związku z tym, w oba weekendy, tramwaje nie będą kursować Marszałkowską od pl. Zbawiciela do przystanku Metro Ratusz Arsenał.
W sobotę i niedzielę 7-8 czerwca wprowadzone będą dodatkowe zmiany w kursowaniu tramwajów. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 4, 16, 14, 75 i 76. Zmienią się trasy 18, 71, a także wyjadą tramwaje dodatkowej linii 68 oraz autobusowej Z16.
Trasa tramwajów linii 18 zostanie skrócona – z PKP Służewiec dojadą do Placu G. Narutowicza. Tramwaje linii 71 pojadą na Wyścigi (zamiast 4), uruchomiona będzie dodatkowa „praska” linia 68 z Żerania FSO na Dworzec Wschodni. W weekendy tramwaj linii 13 będzie kursował na trasie Kawęczyńska – Czynszowa.
Autobusy linii zastępczej Z16 będą kursowały z pętli Esperanto przez centrum do Miasteczka Wilanów. Od poniedziałku 9 czerwca tramwaje wrócą na trasy sprzed weekendu. Szczegółowe informacje o przebiegach i rozkładach linii znajdują się na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
W piątek, 6 czerwca, o godzinie 22:00 rozpoczną się prace przy wdrażaniu nowej organizacji ruchu na Marszałkowskiej, między Wspólną a rondem Dmowskiego. Na jezdni w kierunku ronda Dmowskiego zostanie zamknięty skrajny lewy pas, a z prawego będzie można jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowogrodzką. Na nitce w kierunku placu Konstytucji będzie wyłączony z ruchu pas do skrętu w Żurawią. W czasie prac, rowerzyści nie przejadą Nowogrodzką na drugą stronę Marszałkowskiej – ani od strony Kruczej, ani od Poznańskiej. Utrudnienia potrwają do niedzieli, 8 czerwca, do końca dnia.
W weekend 14-15 czerwca linia 16 zostanie zawieszona, a w zamian częściej do i z Wilanowa pojedzie linia 14. Na trasach objazdowych pojadą dodatkowo linie 4 i 18, które normalnie kursują po ul. Marszałkowskiej – „czwórka” pojedzie przez Aleję Jana Pawła II, „osiemnastka” zostanie skierowana z Mokotowa na Plac. G. Narutowicza. Na tory wróci 15 – na trasę Marymont Potok – Ratusz Arsenał (tu także dojeżdżają z Piasków tramwaje linii zastępczej 66). Do Placu Bankowego wydłużone zostaną trasy autobusów 151 i 520 – zastąpią na ulicy Marszałkowskiej tramwaje. Zakończy się też II etap prac na pl. Bankowym, co oznacza, że od 14 czerwca tramwaje linii 4, 13, 20, 23 i 26 wrócą na całą al. „Solidarności”. Szczegółowe informacje o układzie linii będą publikowane na stronie WTP i na przystankach bliżej tego weekendu.
Przebudowa Marszałkowskiej – zmiany w komunikacji
Od 16 czerwca będzie już funkcjonować rozjazd nakładkowy przy przystanku Centrum. Tramwaje linii 16 jadące z kierunku Wilanowa będą dojeżdżać do przystanku znajdującego się po południowej stronie ronda Dmowskiego i Alej Jerozolimskich. Z tego samego przystanku tramwaje będą zabierać pasażerów w drogę powrotną – do Wilanowa. Tramwaje jadące od strony Żoliborza będą dojeżdżać bez zmian do przystanku Metro Ratusz Arsenał, na którym będą zmieniały kierunek jazdy. Przerwa w ruchu tramwajów na ulicy Marszałkowskiej między Alejami Jerozolimskimi a Placem Bankowym potrwa do połowy października.
Utrzymane zostaną objazdowe trasy linii 4, 15, 18. Linia 14 zostanie zawieszona, a na części trasy linii 25 w zastępstwie będzie kursować tramwajowa linia uzupełniająca 68 (Żerań Wschodni – Pl. Starynkiewicza). Na trasach do Placu Bankowego pozostaną autobusy 151 i 520. Szczegółowe informacje o układzie linii będą publikowane na stronie WTP i na przystankach bliżej planowanej daty wyłączenia ruchu tramwajowego.
Podczas remontu torowiska, kierowcy na obu jezdniach Marszałkowskiej, od Królewskiej do ronda Dmowskiego, będą mieli po dwa pasy ruchu. Przed skrzyżowaniami obie nitki rozszerzą się o trzeci pas, z którego będzie można skręcać w prawo. W czasie kolejnych etapów kierowcy będą jeździli tymczasowymi jezdniami poprowadzonymi fragmentem torowiska tramwajowego.
Inne zmiany w ruchu
W weekend 7-8 czerwca nie będą jeździły tramwaje wzdłuż Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów – zawieszone zostanie kursowanie linii 14 i 16. Przerwa w ruchu ma związek z podłączaniem sieci trakcyjnej dla trasy tramwajowej na ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny. W zamian kursować będą autobusy linii Z16 na trasie pętla Esperanto – Miasteczko Wilanów. Ruch tramwajowy na Sielce (wzdłuż Goworka, Spacerowej i Gagarina) będzie utrzymany. Tramwaje wracają na trasę do Miasteczka Wilanów od poniedziałku, 9 czerwca, od rana.
Od 9 czerwca inny wykonawca tramwajowych remontów, firma Strabag, będzie wdrażać nową czasową organizację ruchu na skrzyżowaniu ul. Słomińskiego i Pamiętajcie o Ogrodach. W tym etapie roboty nie powodują zmian w kursowaniu tramwajów – zasadnicza przebudowa rozpocznie się pod koniec czerwca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.